Friday, November 11, 2005

”Made in Sweden”

Min cykelhandlare har slutat sälja Crescent. Efter fyrtio år i branschen har han övergivit det klassiska cykelmärket. Anledningen? De håller inte kvalitén. Deras ramgaranti gäller ett år. Det finska märke han säljer istället har en ramgaranti på 21 år.

Själv ha jag köpt en barnvagn, en Emmaljunga. De håller alltid bäst, sade jag till min fru. Made in Sweden, du vet. Tji fick jag. Hjul, ram, klädsel, bromsar – allt fallerar.

Jag står ibland och kontemplerar över grönsaksdisken. Svenska tomater eller holländska? Jag brukar köpa de holländska. De är fullständigt menlösa. Det är de svenska också, men de kostar mer.

Svenskt nötkött vet jag knappt hur det smakar längre. Jag köper det inte. Jag har stekt avlivad mjölkkossa en gång för mycket. Brasiliansk oxfilé, däremot, är både god och billig. Istället för svenskt lamm köper jag nya zeeländskt. Det smakar åtminstone lamm. Möjligen köper jag svensk gris ibland. Kanske har de det lite mindre jävligt än sina danska kusiner.
Men inte smakar de mer för det.

Gudskelov är inte allt illa. Ford-ägda Volvo klarar sig bra. Ericsson gör hyfsade telefoner igen, nu när de slagit sig ihop med japanerna.
Och frukterna från Äppelriket är fortfarande godast i världen.

No comments: