Den stora frågan är inte vad. Den stora frågan är hur. Och någon gång väldigt snart måste de demokratiska krafterna börja besvara den frågan, klart och tydligt.
Det finns en mängd problem här i världen. Somliga är faktiska, andra är upplevda. För medborgaren gör det detsamma: Oavsett om vi upplever att världen har blivit farligare, eller om den faktiskt blivit det, så vänder sig medborgaren till de styrande med krav på åtgärd. Men något svar på sin fråga får medborgaren sällan, annat än: Vi skall tillsätta en utredning.
Det svenska utredningsväsendet är förvisso viktigt, saker kan inte göras på chans. Men ofta används det också som ett knep för att ducka frågor. Genom att tillsätta en utredning, så kan politikerna i ett slag både se ut att ta tag i det som är besvärligt, samtidigt som frågan så att säga bordläggs. Det är en köpt paus på något år eller två.
För politikern är detta bekvämt naturligtvis, men för medborgaren är det frustrerande. Med rätta förväntar sig medborgaren ledare som leder. Att de tekniska detaljerna kan vara besvärliga, det är en sak, men att politikern inte har en idé om vad som faktiskt ska göras, en grov skiss på hur det ska gå till, är helt enkelt inte bra nog.
Det är hur:et det hänger på. Och ska de demokratiska krafterna ha en chans måste de börja svara på detta. Vad (fred på jorden!) och varför (folk mår dåligt av krig!) är lätt. Oftast är svaren på de frågorna inte ens speciellt kontroversiella. Få propagerar för fler krig, fred är poppis hos de flesta. Men hur ska den uppnås? Svaret på den frågan kan inte, får inte, i varje enskilt fall vara en utredning.
De svenska riksdagspartierna är tämligen välfinansierade. De har representanter över hela landet och på alla nivåer. De har alltså alla möjligheter i världen att ta fram förslag, konkreta, genomförbara förslag, på hur saker ska gå till redan innan de kommer till makten. Och det här är viktigt, för politik är både praktik och kommunikation. Att på ett effektivt vis kommunicera det diffusa och allmänt hållna är närmast omöjligt. "The magic is in the product" som reklamlegendaren David Ogilvy en gång formulerade saken. I politik är det hur:et som är produkten. Kommunikation kommer som en följd av praktiken. Inte tvärtom.
När nästa valrörelse kommer igång finns det förmodligen bara ett parti som har ett svar på ”hur”. Och det är Sverigedemokraterna. Deras svar är både skrämmande och förödande, men det spelar ingen roll för många medborgare, för det är det enda svar som bjuds.
Och så kan vi inte ha det.
No comments:
Post a Comment