Saturday, November 12, 2005

Fikonspråk

Fikonspråk

Någon som minns Birgitta Dahl? Hon var minister en gång i tiden. Det var hon som lovade Sveriges alla barn att kärnkraften skulle avvecklas till 2010. Senare förklarade hon att ett löfte egentligen inte alls var ett löfte. Det var en målsättning.

Kom ihåg det ungar, nästa gång ni förhandlar om veckopengen. Ett löfte om att hjälpa till med disken behöver inte vara så betungande. Det behöver å andra sidan inte ett löfte om höjd veckopeng heller. Båda parter bör begära garantier.

Alla vet vad en garanti är. Det är ett löfte, ett oftast själpåtaget sådant, kopplat till någon form av ersättning i det fall löftet inte hålls. ”Garanterat resultat eller pengarna tillbaka”. Eller något i den stilen. En piska behövs bakom garantin, annars blir den ganska värdelös. När högeralliansen kritiserar vårdgarantin gör de det faktiskt med all rätt. Det kostar inte landstingen något extra att inte leva upp till kraven.
Det skall kosta att bryta ett kontrakt.

I min hemkommun har de omdefinierat begreppet närhetsprincip för förskolan. Den som vill ha en dagisplats är garanterad (garanterad minsann!) en dagisplats i närheten av bostaden. I Uppsala, där jag bor, betyder detta en dagisplats inom kommungränsen.
Finns det någon kommun i Sverige som erbjuder förskola i grannkommunen? Jag skulle inte tro det.

Våra styrande får ofta frågor av typen ”Vad tänker ni göra åt arbetslösheten/sjukskrivningstalen/miljön?” Svaret blir i allmänhet att de tänker satsa pengar under kommande mandatperiod. Själv har jag inte sett pengar uträtta vare sig det ena eller andra. Pengar kan däremot användas till en massa saker, som i sin tur gör skillnad. Men pengar är på sin höjd ett verktyg. Hammare slår inte i spik.
Det vore uppfriskande att höra en politiker tala om vad de faktiskt tänker göra. Hur det är tänkt att fungera. och tillsist hur mycket det kommer att kosta.

Några av er som läser detta tycker kanske att jag är en språkkverulant. Det är naturligtvis helt riktigt. Jag är en sur jävel, men för det kan jag ändå ha rätt. Språket både speglar och påverkar våra tankar. Ett fikonspråk konstruerat för att låta som om det betyder något, utan att för den skull göra det, fördummar både talaren och lyssnaren.

Och dumbommar finns det nog av som det är.

No comments: