Thursday, July 05, 2012

Om dumhet 1


”Den här typen av lagar införs i länder i hela Europa”

”Det är tradition”

”Om ni bråkar om det här, hur kommer det sig att ni inte bekämpar det där?”

Känns argumenten igen? Det är klart att de gör. De förekommer ofta debattartiklar, nästan alltid i kommentarsfält och de hörs praktiskt taget ofelbart vid fikabordet på jobbet. Det förvånar mig inte att de används. Vad som däremot förvånar mig är att de fortfarande fungerar. Jag tror faktiskt aldrig jag hört exempelvis en journalist ställa den självklara följdfrågan ”Jo, men är det bra att dessa lagar införs i andra länder?” eller ”Ja, men är det en bra tradition?”. Jag gissar att det beror på att de flesta journalister har fått alldeles för lite skolning i argumentationsanalys. Men det är som sagt bara en gissning.

För så här det ju (och jag vet att jag inte behöver berätta det här för dig, men det kan ju tänkas att någon annan också läser detta någon gång): Att många gör något, säger ingenting om huruvida det är rätt eller gott. Det säger bara att det är vanligt. Som rasism och homofobi, det är vanligt.

Och att något gjorts länge och därmed kan sägas vara tradition, säger heller exakt ingenting om huruvida handlingen är moraliskt försvarbar eller inte. Vi har spöat ungar i det här landet i alla tider. Det förbjöds på sjuttiotalet. Det var fan på tiden, om du frågar mig, oavsett hur traditionell barn-aga är.

Att det finns flera orättvisor att bekämpa, betyder inte att du ska låta den ena vara för att du inte har tid, resurser eller kunskap nog för att bekämpa den andra.

Allt det här kan tyckas vara självklarheter. Men i verkligheten förhåller det sig annorlunda. Den här typen av argument, och många andra lika hialöst korkade, används dagligen. Passerar dagligen. Går oemotsagda dagligen.

Jag tror det beror på okunskap. Och den okunskapen är farlig, för den gör oss alla dummare. Den ger oss ett dummare samhälle, med ett offentligt samtal som präglas av vulgaritet, vilket i sin tur leder till intolerans och extremism.

Så. Håll ögon och öron öppna. Och säg till nästa gång du stöter på ett argumentationsfel. Peka på det och säg: ”Oavsett dina åsikter och avsikter, så följer faktiskt inte B av A i det här fallet.”

No comments: