Den svenska skolan är ett kärt
trätoämne. Det är en historia som inbegriper lärare, blivande lärare och
eleverna de skall undervisa.
En av de vanligaste utsagorna,
som tas för sanning av de flesta verkar det som, är att ”läraryrkets status”
måste höjas. Frågar vi lärarna själva görs detta lämpligen genom att höja
lönerna.
Samtidigt pågår en diskussion
om lärarutbildningarna. Som vi kunde läsa på DN Debatt i våras är lärarna
själva nöjda med sin utbildning. Det är åtminstone vad en enkät som gjorts
visar. Huruvida svaren är biased genom att bara 60 % av de tillfrågade svarat
på enkäten framgår inte, men det är heller inte det viktiga. Det viktiga är väl
snarare om lärarna ifråga har rätt att vara nöjda. Och det, i sin tur, avgörs
väl snarare av huruvida eleverna når sina mål eller inte. Det vill säga: Lyckas
lärarna göra sitt jobb? Och om så är fallet, beror det då på utbildningen?
Vi får välja skola fritt idag
och därmed är eleverna inte bara elever, utan också konsumenter. Men deras
konsumentskydd är i det närmaste obefintligt. Håller inte undervisningen måttet
får man vare sig tid eller pengar tillbaka. Det här är problematiskt. För även
om en garanti för skolgången nog vore svår att genomföra, så har vi i skolvalet
så väldigt lite att gå på. Vi är hänvisade till rykten. Skillnaden mot den som
köper, säg, en bil, är påfallande. Där finns tekniska specifikationer,
bränsleförbrukning, standardiserade krocktester och bilprovningsstatistik. I
skolans värld finns inget, förutom de fluffiga och till intet förpliktigande
formuleringarna i skolornas annonser och glansiga broschyrer – och i bästa fall
en utsaga från någon som gått på skolan tidigare. Vi är alltså hänvisade till
reklam och rykten.
Men. Det finns en i grund och
botten enkel åtgärd som skulle kunna lösa det här. Det skulle ta lite tid, det
är sant, men på några år borde vi ha kommit till bukt med de värsta problemen.
Detta är mitt förslag:
Varje lärare i Sverige,
behörig eller inte spelar egentligen ingen roll, skulle utrustas med ett
nummer. Tänk registreringsnummer (eller legitimationsnummer, om du så vill).
Detta nummer kan vara hemligt, alltså kodat, så att ingen lärare behöver skylta
med sitt namn i onödan.
Numret kan sedan följa läraren
genom karriären, så att det går att se vilken elev som haft vilken lärare, i
vilket ämne och när. Därmed kommer det också att bli möjligt att se vems elever
som presterar bättre eller sämre än förväntat på vilka (nationella) prov. Och
eftersom en lärare har ganska många elever per år, kommer underlaget ganska
snart att vara statistiskt användbart. Du kommer helt enkelt att kunna se
vilken lärare som får sina elever att nå målet.
För att det här systemet ska fungera, krävs förstås att man inför vissa förändringar av hur proven genomförs. Det vore inte så lyckat om kunskapsinhämtningen i skolan fick som fokus att klara av kommande nationella prov så bra som möjligt. Det problemet är i sig ganska lätt att lösa, genom att de nationella får ungefär samma utformning som högskoleprovet, fast ämnesrelaterat. Om databasen med frågor är stor nog gäller det helt enkelt att nå kursplanens mål. Så fungerar körkortsutbildningen och det finns ingen anledning att tro att inte samma system skulle fungera i andra ämnen än trafikteori.
Lite beroende på vilka mätpunkter man sedan bygger in i systemet, skulle man kunna avgöra vilka rektorer som haft vilka lärare när och på så sätt ranka även dem. Man skulle kunna se vilka elever som får vilka betyg, och på så sätt skulle varningslamporna kunna visa Skolinspektionen var det finns misstanke om betygsinflation.
Ett sådant här system kan inte bli heltäckande. Det finns saker som inte kan (eller kanske inte bör) ingå i systemet. Kanske vill man inte koppla uppgifter om elevernas psykosociala mående eller vad det kan vara, till denna statistik. Men det är en senare diskussion. Poängen med det hela är att mäta inte bara skolväsendets resultat, inte bara de enskilda skolornas resultat, inte bara elevernas resultat – utan att också mäta lärarnas. För det skiljer i förmåga hos olika lärare.
Vad är då poängen med detta?
För att det här systemet ska fungera, krävs förstås att man inför vissa förändringar av hur proven genomförs. Det vore inte så lyckat om kunskapsinhämtningen i skolan fick som fokus att klara av kommande nationella prov så bra som möjligt. Det problemet är i sig ganska lätt att lösa, genom att de nationella får ungefär samma utformning som högskoleprovet, fast ämnesrelaterat. Om databasen med frågor är stor nog gäller det helt enkelt att nå kursplanens mål. Så fungerar körkortsutbildningen och det finns ingen anledning att tro att inte samma system skulle fungera i andra ämnen än trafikteori.
Lite beroende på vilka mätpunkter man sedan bygger in i systemet, skulle man kunna avgöra vilka rektorer som haft vilka lärare när och på så sätt ranka även dem. Man skulle kunna se vilka elever som får vilka betyg, och på så sätt skulle varningslamporna kunna visa Skolinspektionen var det finns misstanke om betygsinflation.
Ett sådant här system kan inte bli heltäckande. Det finns saker som inte kan (eller kanske inte bör) ingå i systemet. Kanske vill man inte koppla uppgifter om elevernas psykosociala mående eller vad det kan vara, till denna statistik. Men det är en senare diskussion. Poängen med det hela är att mäta inte bara skolväsendets resultat, inte bara de enskilda skolornas resultat, inte bara elevernas resultat – utan att också mäta lärarnas. För det skiljer i förmåga hos olika lärare.
Vad är då poängen med detta?
Tja, för det första kommer man
åt något som har talats om mycket: Läraryrkets status. Bara det yrke som är
svårt och där man kan misslyckas, kan ha hög status. Höjda löner generellt
kommer inte att lösa det problemet. De dåliga lärarna får bara ännu mindre
anledning att ägna sig åt sådant de skulle passa bättre för, om man höjer deras
löner (märk väl: Jag är övertygad om att de flesta verkligen anstränger sig för
att vara bra lärare, men det räcker inte med god vilja, man ska ha förmågan
också).
För det andra: Kopplar man systemet även mot lärarutbildningarna, kommer man snart ha en verklig konkurrenssituation mellan lärosätena. Man kommer att kunna se, svart på vitt, vilka som utbildar bäst lärare. Det kommer att höja både statusen och nivån på utbildningarna. Dessutom kommer de att veta vem som kan lära sig av vem.
För det tredje: Systemet kommer att leda till höjda löner, men bara för de duktiga. Skolorna kommer att slåss om att anställa de bästa lärarna.
För det fjärde: De som inte har vad som krävs för att vara lärare kommer att få veta det.
För det femte: Det är en fråga om konsumentskydd. Vi som skall välja skola åt våra barn, kommer att kunna se vilka skolor som lyckas, vilka lärare som har vilka ämnen. På så sätt kommer vi att veta vad vi väljer. Idag har vi enbart rykten att gå på.
För det andra: Kopplar man systemet även mot lärarutbildningarna, kommer man snart ha en verklig konkurrenssituation mellan lärosätena. Man kommer att kunna se, svart på vitt, vilka som utbildar bäst lärare. Det kommer att höja både statusen och nivån på utbildningarna. Dessutom kommer de att veta vem som kan lära sig av vem.
För det tredje: Systemet kommer att leda till höjda löner, men bara för de duktiga. Skolorna kommer att slåss om att anställa de bästa lärarna.
För det fjärde: De som inte har vad som krävs för att vara lärare kommer att få veta det.
För det femte: Det är en fråga om konsumentskydd. Vi som skall välja skola åt våra barn, kommer att kunna se vilka skolor som lyckas, vilka lärare som har vilka ämnen. På så sätt kommer vi att veta vad vi väljer. Idag har vi enbart rykten att gå på.
För det sjätte: Systemet ger
en möjlighet att utröna vilka metoder som faktiskt fungerar i skolan.
För det sjunde: Systemet kan visa vilka skolor som behöver hjälp.
För det sjunde: Systemet kan visa vilka skolor som behöver hjälp.
Listan kan göras lång, men
poängen borde framgå. Avslutningsvis vill jag bara understryka att ett system
som detta ställer ett avgörande krav: Nämligen att man vet vilka resultat som
kan förväntas av en viss elevgrupp. Eftersom föräldrars socioekonomiska status
och en del andra faktorer spelar roll, gäller det alltså att ta hänsyn till
detta när resultaten utvärderas. Givet att de flesta skolors upptagningsområde
är relativt väldefinierat, rent geografiskt, bör inte detta vara några större
problem.
De tekniska detaljerna kräver alltså en del arbete att utveckla. Jag kan inte göra detta, men jag är säker på att det finns folk med kompetensen på våra myndigheter. SCB, Skolverket m.fl. får väl slå sina påsar ihop och börja jobba.
tja. Det var min långrandiga 50 öre. Ha en fin dag.
De tekniska detaljerna kräver alltså en del arbete att utveckla. Jag kan inte göra detta, men jag är säker på att det finns folk med kompetensen på våra myndigheter. SCB, Skolverket m.fl. får väl slå sina påsar ihop och börja jobba.
tja. Det var min långrandiga 50 öre. Ha en fin dag.
4 comments:
Om du vill provocera, bra jobbat. Om du är seriös, då skulle jag vilja leta upp den lärare du haft och skälla ut hen efter noter för du verkar då helt befriad från inteligens. Och det är ju din lärares fel, eller hur?
Jag tackar för synpunkterna. Det hade förstås varit roligare om du hade förklarat exakt vad du har invändningar mot, men det är kanske mycket begärt?
Jag var helt inställd på att gå in och kritisera för som lärare på Yrkeshögskolan (där lärare betygssätts av eleverna efter varje kurs) så finner jag det extremt problematiskt. Eftersom vissa elever vill ha "snälla" lärare (läs: lärare som ställer låga krav) har jag som ställer höga krav alltid ett par elever som är extremt negativa till detta och därmed dras alltid mitt snitt ner. I den typen av system kan man säga att det finns inbyggda incitament för att gå eleverna att tycka om dig som lärare i stället för att leverera högsta möjliga kvalitet.
Men till ditt förslag tycker jag verkligen är intressant. Jag håller med om problemformuleringen och jag tror också att ditt förslag löser en hel del problem. Just det stora underlaget borgar ju för "rättsäkerhet". Jag tror inte att det löser alla problem som kan uppkomma med att ev. icke-studiemotiverade elever betygssätter lärare - men det är ett av de bättre förslagen jag läst.
Tack, Hanna-Karin!
Post a Comment